User Tools

Site Tools


billy_conversations

10/8/2014 [billy]

Ik ben weer wat aan het werk voor je bijen radio,
mooie opnames!
Veel interessanter dan ik verwachte.
er komt zeker iets mooi uit.
Het enige probleem is dat het uiteraard wel vrij monotoon blijft, er is niet zo veel duidelijke klank beweging in,
maar dat is ok.
Kunnen we het eventueel ook mixen met wat andere klank opnames?
En kan dat puur artistiek, daar hoeft geen -laat ons zeggen - ecologisch productie principe achter ofzo?
Ook zou ik graag weer wat op MAXmsp werken, maar ik heb het niet meer op m’n computer staan.
Heb jij nog een versie over?

13/8/2014 [billy]

Weet jij welke microfoons waar op de hive staan?
Misschien kunnen we de compositie baseren op de beweging van de bijen doorheen de hive.
Dus een bepaalde compositorische vorm vinden die de opnames organiseert via de beweging van de bijen.
Ik heb zelf eigenlijk wel het meest zin om een compositie te maken die artistiek op zichzelf kan staan.
Dus ook het geluid kan vrij ver geprocessed worden, wat betekend dat de bijen ook verder in de horizon verdwijnen :/
Maar de compositie en alle klank komt wel van hun opnames!

16/8/2014 [annemie]

http://urbanbeeresearch.okno.be/doku.php?id=sound_beehive&#the_sound_beehive_experiment
⇒ op deze diagram staat alles aangegeven.
Er zijn nu ook nog 2 extra electret microfoons links en rechts in het vlieggat (de ingang van de beehive).
Misschien kunnen we de compositie baseren op de beweging van de bijen doorheen de hive.
dus een bepaalde compositorische vorm vinden die de opnames organiseert via de beweging van de bijen.

Ja, dat vind ik een mooi idee.
Ik ben daar ook met Joeri op aan het werken in de visualisering.
Je weet dat ik dus van alle microfoons per uur 4 opnames van elk 3 minuten doe.
De bedoeling is om het verplaatsen van de bijen binnenin de beehive te kunnen visualiseren aan de hand van de audio data.
Ik heb zelf eigenlijk wel het meest zin om een compositie te maken die artistiek op zichzelf kan staan.
Daar ben ik mee akkoord - maar het zou toch fijn zijn om nog een zweem van herkenning te hebben van de bijengeluiden, opbouw, beweging. Al is het symbolisch, dat je er inderdaad een verhaal kan aan vastknopen over hun behaviour, of dat er inderdaad een bepaald tijdsverloop inzit in de compositie, die dan staat voor de evolutie van de kolonie of voor hun acties.

16/8/2014 [annemie]

Ik luister morgen nog eens meer in detail, maar enkele opmerkingen na eerste snelle beluistering:
- ik vind deel 2 interessanter dan deel 1
- deel 1 is een beetje té gekunsteld (naar mijn zin) alhoewel er wel enkele goede momenten inzitten
- ik denk dat je met MaxMSP subtielere dingen kan doen
- ik denk ook dat het een heel goed idee is om met korte stukken te werken (de 15 stukken van 1 minuut)
- korte stukken geeft ook de mogelijkheid om tussen 1 stuk en een ander stuk radikaal te veranderen van aanpak of sound
- die korte stukken geven ook de mogeloijkheid om er een verhaal aan vast te knopen
- we zouden de stukken kunnen linken aan bepaalde 'behaviours' van de bijen (voor zover er verschillende behaviours zijn)
- behaviours kunnen gerelateerd zijn aan het weer (regen, onweer op komst, hittegolf, koele avond, …), ik kan de exacte environmental informatie erbij halen (ik heb al die sensor data)
- het zou mooi zijn als joeri ook iets visueels zou kunnen vertalen (mappen) met zijn 'engine' die hij gebouwd heeft - al is het maar een 'still'
- ik kan natuurlijk ook iets doen met de 'echte' beelden die gelinkt zijn aan de soundfile
enfin, er is vanalles mogelijk.
Probeer eens of je MaxMSP kan installeren en laat het me weten.

17/8/2014 [annemie]

Ik dacht ook nog dat we dus
- met de aparte channels (in de 8-channel file) kunnen werken
- een spacialisering kunnen maken met verschillende channels
- indien stereo, werken met 2 verschillende channels
- er zou ook kunnen gewerkt worden met de realtime audiostream

23/8/2014 [annemie]

Pure Data and MaxMSP patches related to insect sounds:
Granitique: A granular instrument built around the granule~ external by Eric Lyon (part of Lyon Potpourri collection of externals for MAX and pd). Granitique is a two voices granular synthesis toy that generates textures of sounds. The two voices can be mixed together. The sounds vary from random, slow grains, similar to wind chimes to crowded clouds of sounds remembering insects, to sounds remembering falling water.
https://sites.google.com/site/albertozin/Home/pd
Insect sound in Super Collider:
http://en.wikibooks.org/wiki/Designing_Sound_in_SuperCollider/Insects

17/09/2014 [billy+annemie]

Start: de 'echte' bijen geluiden, opgenomen in de beehive:
real bee sounds

[B] Hier zijn 6 audio-fragmenten. sound try outs billy. Deze zijn vooral een collage van klankmateriaal dat ik bijeen heb gesprokkeld van verschillende transformatieprocessen. Ik wou nu net even kijken naar het filteren van het bijeëngeluid door een FFT filter, te controleren door een swarm-algoritme. Dus om even uit te leggen: het filteren van de bijenswarm door een artificiële swarm, waarvan de parameters wel door de originele bijen swarm kunnen worden gegenereerd.
Het is gewoon moeilijk om van die opnames veel verschillende klanken te krijgen aangezien ze allemaal hetzelfde zijn … en aangezien ik geen andere informatie heb (bv. atmosferische condities, nectarflow, etc…) is het nogal moeilijk om er verschillen in te horen.

[A] Er zitten interessante stukken tussen, maar idd. mis ik een verhaal - je hoort hier teveel dat het om brokjes en stukjes gaat.
Het swarm algorithme lijkt me een interessante benadering, probeer dat eens uit zonder voor de rest iets te veranderen aan de file.
Waarschijnlijk kan je die filters van de FFT op tal van verschillende interessante manieren instellen? Ik vind het wel fijn dat er toch nog een link is met de realiteit, en dat het niet vrijblijvend verspringt van het ene op het andere, zonder relatie …
Er zijn idd. geen grote audio verschillen, de verschillen zijn zeer subtiel maar daarom niet minder interessant. Eigenlijk zijn er grote verschillen, maar alles is relatief natuurlijk ! De luisteraar moet maar een beetje moeite doen!
maar die heb ik wel allemaal! maar ik kan dat niet allemaal naar NY opsturen.
1110x simpeler zou zijn als je dat gewoon hier doet, dan moet ik mijn tijd niet verspillen met uploaden etc…
Ik vind het goed om het door de bijen geproduceerde geluid idd. te linken aan een swarm algoritme en het zou nog mooier zijn idd. als je dat algoritme gestuurd wordt door de environmental data die we nauwkeurig verzameld hebben!

[B] Dit is het resultaat van het swarm algoritme losgelaten op de reële bijengeluiden: swarm algorithm, filterbank. Het is allemaal het bijeengeluid dat geprocessed wordt. Maar aangezien de artificiële swarm iets meer vreemde en spelende info geeft, komen er al die bizarre klanken uit…
Als je er je research in wil horen, dan moet je me ook eens zeggen wat je research precies probeert te onderzoeken? Ik kan uit enkel de klank er niet achter komen wat de vliegpaden zijn van de bijen, of hoe sterk de nectarflow is …

[A] Het gaat niet over vliegpaden (dat is te moeilijk te achterhalen met het budget dat ik heb) en ook niet over nectarflows. Het gaat wel over de groei of 'aangroei' van de kolonie (dat hun 'wellbeing' uitdrukt) en over hun relatie tot de omgeving.
Je moet hier even lezen waarom ik de klank opneem en wat er (wetenschappelijk) mee onderzocht wordt: http://urbanbeelab.okno.be/doku.php?id=sound_beehive#bio-acoustic_sound_analysis.
Maar naast de wetenschap is er natuurlijk de 'art', en dat moet niet wetenschappelijk juist zijn maar moet wel een interessant verhaal te vertellen hebben. Dus zolang ik dat verhaal erbij kwijt kan , dan is het goed. En in dat verhaal zou ik dus toch graag de environmental omstandigheden bij betrekken, maar misschien kunnen we ook met de vliegtuigen spelen. Deze zomer waren hier nl. continu vliegtuigen over Brussel, echte overlast, en het werd een politieke rel en er is serieus over gedebatteerd in het parlement enzo. Die vliegtuigen hoor je goed op de opnames. Maar ik moet van jou kant meer weten over hoe een lange periode dat jij files moet hebben om er interessant mee te kunnen werken. Ik kan me voorstellen dat je een totaal ander efect krijgt als je werkt met files over 30 dagen of over 3 dagen.
Zoek dat eens even uit en zet het in een mail. Maar lees zeker dit eens: http://urbanbeelab.okno.be/doku.php?id=sound_beehive&#bio-acoustic_sound_analysis ⇒ dat is het onderzoek dat met het AI lab van de VUB gaat gebeuren. En de rest op die wiki pagina is ook allemaal interessant :) en relevant voor de klank, want dat is dus mijn onderzoek!

billy_conversations.txt · Last modified: 2016/01/13 18:48 (external edit)